HISTÒRIA DELS TÚNELS > TÚNELS DE VALLVIDRERA
TÚNELS DE VALLVIDRERA

La història dels túnels de Vallvidrera té els seus primers precedents en la primera dècada del segle XX. Primer, era el tren de Mina Grott que tenia un recorregut subterrani de 1.400 metres i unia el pantà de Vallvidrera amb la carretera de les aigües en la vessant barcelonesa de la muntanya. Després va ser l'actual línia dels Ferrocarrils de la Generalitat, la ruta dels quals, traçada pels constructors a principis del segle XX, està molt propera, encara que a una menor profunditat, a la que ara segueixen els túnels de Vallvidrera.


Degut al pes socioeconòmic de la ciutat de Barcelona i de la comarca del Vallès Occidental es fa necessària la construcció d'un eix viari que potenciï i garanteixi les comunicacions entre les dues zones, facilitant així el creixement i desenvolupament econòmic d'ambdues. Com a conseqüència d'aquesta necessitat, el 14 de febrer de 1967, l'Ajuntament de Barcelona inicia els tràmits per a l'adjudicació per concurs de les obres de construcció d'un o més túnels urbans a través de la serra de Collserola.


El juliol de 1967 es constitueix l'empresa "Túneles y Autopistas de Barcelona, S.A." (TABASA) com empresa licitadora per al concurs de les obres dels túnels de Vallvidrera. El desembre del mateix any es constitueix el "Consorcio Túneles del Tibidabo" que agrupa els municipis implicats en l'obra i que dos anys més tard, el 18 de desembre de 1969, adjudica a TABASA la construcció i explotació dels túnels de Vallvidrera.


Entre 1970 i 1975 TABASA inicia les obres contemplades en el contracte, entre les quals es destaca el túnel de la Rovira a l'interior de la ciutat. No obstant això, el març de 1976, l'Ajuntament de Barcelona i el Consorci ordenen la paralització total de les obres sine die. El juliol de 1980, el Ministerio de Obras Públicas (MOP), traspassa a la Generalitat de Catalunya el compromís de participar en la construcció dels túnels de Vallvidrera, amb explotació en règim de peatge.


L'abril de 1988 s'inicien les obres de construcció a la boca sud del túnel oriental de Vallvidrera i l'any 1991 s'inaugura el túnel de Vallvidrera amb una longitud de 2.517 metres.


Un 42% de la longitud del traçat està constituït per túnels, dels quals els principals són:

  • Túnel de Vallvidrera: 2.517 m
  • Túnel de La Floresta: 440 m
  • Túnel de Can Llobet: 391 m
  • Túnel de Valldoreix: 857 m
  • Túnel de Can Rabella: 389 m